De reeks omvat twee lezingen van drie uur elk. In een eerste deel kijken we vooral naar de omgeving waarin het werk van Bosch tot stand kwam. In het tweede deel gaan we dieper in op vorm en mogelijke betekenissen van enkele van zijn meest intrigerende werken. Waar van Eyck nog de grootse christelijke visie van de MIddeleeuwen kon verbeelden, zien we dit bij Jeroen Bosch verschuiven naar existentiële twijfel en angst. Zijn verbeelding doet soms vertrouwd aan, we kunnen ons zijn wereld voorstellen - er zijn vaak parallellen met onze fantasieën en verwachtingen. Maar anderzijds is die wereld ook bizar. Het is niet zonder meer evident om te spreken over 'ons' verleden en de canon van onze cultuur.
We bekijken Jeroens retabels vanuit verschillende perspectieven, in een poging om ze te verstaan. Omdat een schilderij in de eerste plaats een schilderij is, en niet zomaar een prentje, kijken we vooral vanuit het standpunt van de maker. Welke middelen stonden de schilder ter beschikking - en welke nog niet? Hoe verliep het creatieproces en op welke manier bepaalt dat het eindresultaat dat wij te ziern krijgen? Antwoorden op deze vragen is niet altijd eenvoudig, maar de poging ertoe verschaft je wel sleutels waarmee je de voorstellingen kan lezen en er meer kan van genieten.
De figuur van de H. Antonius was in die laatste periode van de Middeleeuwen zeer populair en ook Jeroen was erdoor gefascibneerd. Antonius is de brug naar het Isenheimer Retabel van Grünewald, het volgende thema in deze reeks.
Prijs: 30€ voor de twee sessies. Inbegrepen is een uitgebeide digitale syllabus (PDF).