Kunstenaars kregen in vroeger tijden opdrachten. Die voerden ze uit volgens beeldtradities die min of meer dwingend aangereikt werden door religie, populaire verhalen of serieuze literatuur. Maar met Bruegel is er misschien iets bijzonders aan de hand. Hij voerde ook opdrachten uit, maar deed dat op een eigenzinnige manier, die op bepaalde punten afwijkt van de esthetische opvattingen van zijn tijd. Schuilt daarin een uitdrukking van een persoonlijk levensgevoel?
Informatie over kunsthistorische aspecten vindt u gemakkelijk, en ze komt in deze lezingenreeks ook genoeg aan bod. Maar er is meer. Zoals bij de vorige lezingen over Jan van Eyck en Jeroen Bosch benader ik het thema vanuit het standpunt van de kunstenaar. Mijn exploratie van Bruegels werk hangt nauw samen met mijn eigen artistiek leerproces als schilder en graficus. De inzichten die ik daarbij verworven heb, wil ik graag met u delen. Door de kennis over de artistieke praktijk zal u de prachtige erfenis die Bruegel ons nagelaten heeft intenser aanvoelen, waarderen en genieten.
Een kunstenaar is bij het grote publiek meestal beroemd omwille van zijn schilderijen. Die van Pieter Bruegel krijgen in deze reeks alle aandacht en bewondering, maar daarnaast kijken we ook naar zijn tekeningen en grafiek. Omdat grafische kunst toen het communicatiemiddel bij uitstek was – vergelijk het met de sociale media van onze tijd – vinden we er ook meer de spontane en ongezouten verbeelding terug. Daarom gaan we ook iets dieper in op deze minder bekende kunsttak.
Een lezingenreeks in drie delen van elk drie uur.