
7/10/2025
14/10/2025
28/10/2025
4/11/2025
18/11/2025
2/12/2025
9/12/2025
16/12/2025
6/1/2026
13/1/2026
20/1/2026
27/1/2026
Roeland Kotsch
Wolvendreef 50
3210 Linden
Uitgangspunt:
"In his Trattato della Pittura, Leonardo wrote that a knowledge of bone structure and muscular articulation was essential for the artist to become aware of the true nature and design of organic form. He advised that through such study artists can avoid 'the wooden and graceless nudes that seem rather as if you were looking at a sack of nuts than a human form, or a bundle of radishes rather than the muscles of nudes'. [...] Drawing, which is much like a language, is the art of communication with others through the illusion of shapes, and you learn to draw, paint and sculpt by coming to shape conclusions.
WE DRAW WHAT WE KNOW AND NOT WHAT WE SEE. And when we know something, we begin to see it as it really is. Drawing is going past the layman's knowledge. If you don't know what you are drawing, how can you have a shape conception? If we can't identify the anatomical parts, we don't know they exist, and if we don't know they exist, we can't draw, paint or sculpt them." Robert Beverly Hale en Terence Coyle, uit de inleiding tot Albinus on Anatomy, 1988
Er wordt weleens beweerd dat je tekenen moet leren buiten woorden en weten om, vanuit de buik, door ‘te doen’. Als je vele jaren de tijd hebt, je beschikt over heel veel talent, en je bent in staat om spontaan afstand te nemen en van je eigen fouten te leren, dan kan je er op die manier wel komen. Maar meestal schort er toch wel iets aan een van die voorwaarden. Dan kan de kennis over het menselijk lichaam nuttig zijn om je tekenervaringen te ondersteunen en te sturen.
Deze cursus wil je in staat te stellen om door de combinatie van kennis en directe observatie op A3-formaat een menselijke figuur te tekenen die voldoet aan volgende criteria: correcte proporties, overtuigende houding en positie in de ruimte (verkortingen), bewuste plaatsing in het blad en een expressieve uitvoering. Niets meer, niets minder. Een wel-omschreven en strak doel dus, het gaat niet in de eerste plaats om de ontwikkeling van je creatieve en artistieke aanpak.
Om dit doel te bereiken komt in elke sessie een thema rond artistieke anatomie aan bod en oefenen we zowel op controle en het toepassen van die anatomische kennis als op intuïtie, directheid en het loslaten van kennis en controle – want dat heeft een tekenaar uiteraard ook nodig.
Proces en resultaat worden intensief begeleid en besproken. Bij de cursus hoort ook een uitgebreide digitale syllabus.
De sessies gaan door op de eerder vermelde dinsdagen van 9 tot 13u .
Prijs: 480 € voor de reeks van 12 sessies van elk 4 uur, graag storten op rek.nr. BE30 7344 0902 9811 na bevestiging van de inschrijving.
Inbegrepen: levend model en alle tekenmateriaal behalve (zelf mee te brengen) papier: een schetsblok A3 formaat volstaat voor de eerste sessies, wat Steinbach en getint Ingres-papier is wenselijk in een latere fase.