Reviews

  • Enkele reacties over de modelciursus najaar ‘19 voorjaar ‘20:

    Alle dank aan jou!! Om met zoveel animo en geduld en enthousiasme ons de noties van het modeltekenen bij te brengen. Voor mij persoonlijk een echte ontdekking dat tekenen; soms wel puffen, maar gaandeweg plezier in gevonden. Temeer omdat er geen druk werd gelegd zoals in een “echte school”. Of zoals je zelf regelmatig herhaalde: “laten gaan”, “moet plezant blijven, ervan genieten” Dus ik heb zeker interesse om een vervolg te breien aan deze cursus.
    Lieve  

    Bedankt voor de aangepaste versie van de cursus en de schitterende manier van lesgeven, voor de steun en bijstand bij het oefenen en de gezellige sfeer. Verder hoop ik op een verlenging van deze tekenreeks en dat we samen een akkoord kunnen vinden. De driedaagse lijkt me ook wel heel tof!
    Catherine

    Een belevenis die je meeneemt met een onderdompeling in het lichaam met zijn spieren en draaiingen, gelinkt met voorbeelden van oude en hedendaagse kunstenaars. Op papier werden we getriggerd met verschillende materialen om ons levend model op korte of lange termijn een gezicht te geven of beter gezegd een lichaam met de juiste belijningen. Roeland verheft je tot een betere kijk op licht en donkere vlakken, op de juiste toetsen, de mooie en heldere schaduwen.  Hij verheft je met waardigheid en verfijning in je artistieke kwaliteiten die bij iedereen toch iets verschillend zijn! Mijn honger in deze materie vraagt nog naar méér!
    Henny

    Ik heb net mijn tekeningen opgehangen in mijn slaapkamer ...ik mis enkel de diversiteit van het bord bij u / van jullie tekeningen. Voor mezelf was het even wennen om op maandag vrijaf te nemen om te "tekenen" maar heel snel werd dit de energieboost voor de hele week. Ik heb leren (anders) kijken en leren loskomen van mijn eigen pad en ik denk dat dat een hele prestatie is (op mijn leeftijd en mezelf (koppigheid) kennende).
    Anne-Sophie

    Hartelijk bedankt voor de jouw positieve en enthousiaste bijdrage van lesgeven. Het was een prachtige ervaring om artistieke anatomie en het modeltekenen op zo een interessante manier  te ontdekken. Dank zij jouw hulp en vertrouwen heb ik veel geleerd en het modeltekenen veel beter begrepen.
    Kathleen

     
    2020
  • “Het einde van de cursus ‘Tekenen naar levend model’ nadert. Nog één les en dan is het helaas voorbij. Maar niet helemaal. Immers, je cursus blijft nazinderen en werkt door. Zelfs voor een non-talent als ik. Hoe kan het ook anders met zo’n begeesterde leraar en mentor. Je leerde me beter en anders kijken, waarvoor dank.  Mijn ontzag voor de oude meesters is daardoor alleen maar exponentieel gestegen. Gisteren bezocht ik met een oud-collega de tentoonstelling ‘Dutch Spring’ in het KMSKB. Ik heb gekeken met andere ogen.

    Ik heb ook antwoord gekregen op een vraag die me al langer bezighoudt: hoe kijkt een beeldend kunstenaar naar de werkelijkheid en hoe vertaalt hij dat in zijn werk? Als ik iets teken, is het een lijn, als een kunstenaar iets tekent, heeft die lijn meteen richting en betekenis. Dat heeft dus te maken met wat je zegt: bewust en doelgericht iets neerzetten. Het heeft sowieso ook te maken met talent. In de les waarin we met bister werkten, snapte ik wel dat je door de ‘vlekken’ heen kan tekenen, maar ik zag niet hoe ik die arm geloofwaardig qua verhoudingen kon neerzetten. Jij deed dat soepel, met enkele lijnen.  Say no more.”

    2019
  • “Dit was een indrukwekkende introductie op de diverse mogelijkheden in de hoog- en diepdruktechnieken door de meester himself. Zalig om handige tips te krijgen van iemand met zoveel passie voor grafiek. Onvergetelijk om zelf iets te kunnen verwezenlijken in alle vrijheid op zo'n korte tijd... Een schitterende aanzet om zelf verder te gaan experimenteren.”
    2019
  • “Ik heb enorm van de beide cursussen (grafiek en model) genoten, het was een aangename verassing en vooral het ervaren dat er toch leraren zijn die zowel hun kunnen als hun kennis kunnen overbrengen. Als leerling voel je de gedrevenheid van jou als leerkracht om andere iets bij te brengen en je kennis door te geven. Je weet de leerling te boeien door middel van voorbeelden en tekeningen. Ik heb enorm veel op gestoken uit deze lessen ...nu ze nog om zetten in mijn praktijk! Bedankt voor alles en vooral voor je geduld.”

    2019
  • “In de tekenklassen die ik voordien volgde, lag de nadruk op zelfontdekking: er was een model, een blad papier en een tekenmiddel naar keuze. De rest moest je zelf maar ontdekken. In het beste geval met wat feedback van de leraar en de ervaringen van de medeleerlingen. Maar instructie door de leraar, zodat je echt van hem kon leren, was er nooit. Deze tekencursus van Roeland heeft die leemte voor mij ingevuld. Ik mocht putten uit zijn rijke én beredeneerde ervaring. De zelfontdekking blijft, maar ik vertrek nu met meters voorsprong.”

    2019
  • Hoewel ik voldoende achtergrond vergaard had op tekengebied, vond ik dat er nog erg hard mocht “getimmerd” worden aan het levend model en het kwam me voor dat de cursus door Roeland aangeboden, me misschien wel zou passen… Nu de reeks voorbij is, begrijp ik wat er nog moest veranderen aan mijn waarnemen en die waarneming ook omzetten in beeld. Roeland heeft mijn blik verbeterd, verscherpt. Hij heeft het in zich om in een duidelijke taal zowel aan gevorderden als aan beginners zijn boodschap over te brengen op een smaakvolle manier. Het kwam me inderdaad soms over dat we zaten te smullen desondanks dat deze lessen niets culinairs inhielden… Met spijt hebben we afscheid moeten nemen van deze reeks… Het verlangen naar meer was duidelijk bij iedereen aanwezig.

    2019
  • Ik kreeg de lezingenreeks over de retabels als kerstgeschenk aangeboden door mijn familie. Ik zat er een beetje mee: zou het me wat zeggen of zou het tegenslagen? Als vrijzinnige dacht ik vooral het laatste. Niets was minder waar: toen het licht uit ging bij de eerste lezing, bracht Roeland ons al direct in de sfeer door het beeld ook te ondersteunen met muziek…. De verklaring van de beelden versterkte onze verbeelding over de voorgestelde schilderijen. Het toeval wou dat ik ook een boek over die donkere periode gelezen had en er algauw punten waren waar ik nu beter zicht op kreeg dankzij deze lezingreeks.

    2019
  • “Ik las onlangs in een boek (Ross King) over de waterlelies van Claude Monet een pleidooi uit 1920 van een journalist voor de bouw van een nieuw museum om de grote schilderijen in onder te brengen: “De bezoeker aan dit unieke museum zou zijn ‘ondergedompeld in de hartstocht voor kleur en de honderdvoudige droom van de grote kunstenaar’.” Nu ik de lezingenreeks van Roeland over kleur gevolgd heb, krijgt deze passage een ongelofelijke diepgang: ik begrijp nu wat de ‘hartstocht voor kleur’ wil zeggen.”
    2019
  • Ik ben ervan overtuigd dat ik in naam van alle deelnemers van Atelier 13 aan de lezingenreeks van Roeland Kotsch over “kleur” mag spreken als ik zeg dat deze 3 uiteenzettingen leerrijk en boeiend waren.
    Leerrijk omdat de spreker met verklarende beelden grasduint in het kunstpatrimonium om vertrekkend van oude sporen van kleurtheorieën, over het eenvoudige kleurenpalet van Apelles en de modernistische kleurenleer van Itten, de complexe kleurperceptietheorie vakkundig uitlegt.
    Boeiend omdat hij, naast de verduidelijkende beelden, met demonstraties van kleurmengingen, met kleurexperimenten en met reflecterende muzikale momenten zijn betoog kracht bijzet.
    Deze reeks is een aanrader voor eenieder die bezig is met beeldende kunst en/of interesse heeft voor kunstgeschiedenis.

    2019
  • Wat de reeks voordrachten uitermate interessant maakt, is dat er praktische toepassingen met verf en licht zijn. Zo wordt er in de eerste lezing aangetoond hoe bijna alle schilders tot de 19deeeuw voor hun kleurschilderijen werkten op basis van grisailles (grijs-wit tekeningen) waarop ze vervolgens kleur aanbrachten. In de tweede voordracht zie je hoe Itten door het mengen van verf nieuwe kleuren krijgt die zijn kleurencirkel verklaren en in de laatste toont Kotsch aan hoe we met optische verklaringen door het mengen van  kleurlicht tot belangrijke kleuren komen die ontbreken bij Itten en die een belangrijke toepassing vinden in het hedendaags digitaal kleurgebruik.
    De lezingen worden ondersteund door een professioneel gemaakte beamerpresentatie waarmee Kotsch constant het verband toont tussen het inzicht in kleur en het werk van beroemde kunstenaars doorheen de geschiedenis van de schilderkunst.  
    Regelmatig zijn er tijdens de voordrachten rustpauzen waarbij hij ook met gepaste muziek de illustraties van het kleurgebruik ondersteunt en ook een verband zoekt en vindt tussen ontwikkelingen in de muziekgeschiedenis en de kleurinzichten.
    Hij is bovendien ook een boeiend spreker die vol overgave en zeer geanimeerd zijn verhaal brengt. Ik kan Roeland Kotsch dan ook aan alle organisatoren van lezingen in socio-culturele verenigingen aanbevelen. Hij leert je kleuren zien.

    2018